Vi stopper med at ajourføre denne underside på vorupor.dk, da folkehuset har fået egen hjemmeside.
se den her.
Nu er der fundet fuld finansiering til første del af projektet, og gruppen bag glæder sig til at fortælle om planerne og høre ideer til indholdet.
og mød op på skolen mandag den 24. oktober.
kl. 15-17 eller 19-21
Nu er der kommet glædelig besked fra Realdania.
Byens projekt om Folkehuset er udvalgt blandt 129 ansøgere. Vi er blandt de 17 projekter over hele landet, som modtager en økonomisk håndsrækning fra Realdania.
Du kan læse om støtten på 280.000 kr. samt de øvrige projekter som Realdania støtter her.
Du kan læse om byens projekt længere nede her på siden.
Mon ikke alle i Vorupør ved, at byen overtog skolen for 6 år siden. Situationen var dengang at vi gennem mange år havde kømpet for at bevare skolen som folkeskole. Hver gang der var debat om skolestrukturen var vi som en af de små skoler i skudlinjen; det vil sige at vi hvert fjerde år mobiliserede alle kræfter og gennem snedige alliancer reddede vi vores skole hver gang.
På et tidspunkt følte forældrene dog også at skolen var ved at være for lille, med for få elever, til at der kunne skabes individuelle udfordringer nok for børnene.
Vi valgte derfor at give politikerne et alibi for at spare skolen væk, ved at overtage hele området til byen. Det vigtigste for byen var nemlig, at vi kunne beholde børnehuset og få sat gang i en fornuftig udvikling i området.
Rent praktisk bakkede alle byens foreninger om op aftalen, og de to største foreninger i byen, Borgerforeningen og Erhvervsforeningen, købte området og garanterede driften, så kommunen ikke ville risikere, at skulle overtage et fallitbo senere.
"Skolen" bliver derfor driftet under de to foreninger, men med en selvstændig ledelse og bestyrelse. Bestyrelsen består af to personer udpaget af hver af de to ejerforeninger samt en formand, som er udpeget af begge i samarbejde.
Formanden for hele projektet, som hedder "Vorupør i Udvikling" (kaldet VIU), er Jan Brusgaard.
Området består af 3 selvstændige enheder:
Nu har bestyrelsen, i rigtig godt samarbejde med de mange brugere, fået tingene sat rigtig godt i gang.
Økonomien er i god gænge. (selvom Coronaen har været hård ved udlejningen), og det er tid til at gøre klar til næste skridt.
Indtil nu er alle indtægter blevet brugt til vedligehold og investering i det bestående; men nu er vi alle klar til at tage et stort skridt ind i fremtiden.
flere oplysninger kan fås hos Jan Brusgaard på tlf. 2030 3135
Bestyrelsen og brugerne har lavet et oplæg til, hvordan vi kommer videre, og får skabt det område, som alle byens borgere kan få gavn af. Men en ting er tanker og visioner, noget andet er, hvad der så skal puttes ind i planerne. Dels skal der selvfølgelig en finansiering på plads; men ligeså vigtigt er det, at alle borgere er klar til at bidrage i processen.
Du kan læse hele det foreløbige prospekt ved at følge dette link.
Og så være klar til at møde op på borgermøder.
Der vil også komme en ansøgning, hvor det er vigtigt at alle er klar til at stemme på vores projekt som det, der skal modtage penge.
Dette vil blive offentliggjort på facebook.
flere oplysninger kan fås hos Jan Brusgaard på tlf. 2030 3135